Hoe ga ik constructief om met mijn medewerkers?
- Welke soort leider ben ik en welke bedrijfsfactoren beïnvloeden mijn leiderschapsstijl?
- Andere wijzen/stijlen van leidinggeven en wanneer gebruik ik best welke stijl?
Hoe motiveer ik blijvend mijn medewerkers?
- ‘Het beste uit mensen halen’ versus ‘het beste van jezelf in mensen stoppen’.
- Leren alle actieterreinen inzake motivatie benutten.
- Een vertrouwensrelatie opbouwen.
- Een motiverend coachingsgesprek voeren.
- (Verborgen) groeikansen bij medewerkers ontdekken.
- Nieuwe medewerkers introduceren.
Hoe help ik veranderingen in mijn afdeling slagen?
- Weerstanden tegen veranderingen herkennen, er leren mee omgaan en vooral ze leren voorkomen.
- Manieren om de bereidheid tot veranderen te vergroten.
- Hoe sta ik, als leidinggevende, zelf tegenover veranderingen en wat is mijn rol als leidinggevende?
Hoe communiceer ik dagelijks met mijn medewerkers?
- Communicatieschema: aandachtspunten en valkuilen.
- Kernvaardigheden bij mondelinge communicatie: zich ondubbelzinnig uitdrukken, actief en gericht luisteren en observeren, de juiste vragen stellen, herformuleren, feedback geven.
- Informeren van medewerkers: het formele en informele circuit.
Hoe kom ik correct tussen bij disciplinesituaties?
- Aanpak: het belang van consequent optreden.
- Gespreksmodellen voor het reageren op: disciplineproblemen; mindere prestaties; fouten; problematisch gedrag van medewerkers; …
- Klachten van medewerkers: hoe ondervangen?
Hoe rapporteer ik helder naar boven?
- Welke informatie wordt van mij verwacht en verwacht ik van mijn verantwoordelijke?
- Van 'passief' naar 'actief' rapporteren.
- Zich assertief durven opstellen om informatie te bekomen en om zelf overtuigende rapporten en voorstellen te maken.
- Het nut van checklists bij rapportering.
Hoe neem ik actief deel aan een werkvergadering?
- Soorten werkvergaderingen.
- Hoe kan ik me best voorbereiden, deelnemen, opvolgen?
Hoe werk ik constructief samen?
- Ervaringsoefening en nabespreking.
- Vruchtbaar samenwerken: voorwaarden; hinderpalen.
- Acties/aandachtspunten voor verbetering.
Elk deelaspect wordt veelvuldig ingeoefend met persoonlijke tips.